۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

از جنگ جمل تا انفجار در زاهدان


چند ماه قبل هنگامی که از ما بهتران آگاه به اسرار و اطلاعات، پس از اعلام حضور خاتمی در صحنه انتخابات دهم برآشفته و عصبی در روزنامه های خود از ترور و حادثه های پیش بینی نشده در جریان انتخابات ریاست جمهموری دهم هشدار می دادند، تصور نمی شد که با ترک صحنه توسط خاتمی به نفع مهندس میرحسین موسوی، همچنان این خواب آشفته از سوی برخی ها پیگیری و با تغیر سمت و سوی آن اهداف دیگری نشانه گیری شده باشد. انفجارهفته گذشته بمبی در یکی از مساجد اهل تشیع در زاهدان و به شهادت رسیدن و زخمی شدن جمع کثیری از شهروندان در جریان این حمله تروریستی و سخنرانی تشویش گرانه مدافع سرسخت کاندیدای اصلی اصولگرایان در اصفهان و تلاش برای تحریک احساسات مذهبی مخاطبان با گفتن جملاتی نظیر اینکه" صحنه عاشوراست ولی این بار قرار نیست حسین شهید شود بلکه زمان هلاکت یزیدها و عمرسعد‌هاست" در شرایطی که در مرحله حساس تبلیغات قرار داریم را باید در همین راستا ارزیابی نمود و آنها را طرح هایی به ظاهر غیرهم سو اما در باطن هم جهت و برای تاثیر گذاری بر فضای انتخابات فرض نمود.
در چند سال گذشته و بدنبال فضای نسبتا آزادی که دوران اصلاحات برای طرح مطالبات مشروع و قانونی شهروندان ازجمله اقوام و پیروان مذاهب مختلف در کشور فراهم نمود همواره عده ای بدلیل منافع شخصی و یا جریانی در مقابل آن ایستادگی نموده و سعی در خاموش نمودن و یا تغیر مسیر آن داشته اند.از یک طرف کانون هایی-عمده تا خود سر و غیر منطبق با سیاست های رسمی نظام- از درون حاکمیت به انکار وجود هرنوع مشکل و یا تبعیض در حق اهل سنت و اقوام پرداخته و هر درخواستی را ولو قانونی به تحریک بیگانگان نسبت داده اند و از وارد نمودن هرگونه تهمت و افترای ناروا به پیگیری کنندگان این حقوق خودداری نکرده اند و از سوی دیگر برخی جریان های واگرا و خشونت طلب تلاش کرده اند تا با سو استفاده از وضع موجود ضمن محکوم نمودن و حتی تهدید و ارعاب کسانیکه با روش های مسالمت آمیز و مدنی مطالبات مردم را در چارچوب قانون و منطق پیگیری می نمایند از هیچ اقدامی از راهزنی و گردنه گیری گرفته تا آشوب و ترور فروگذاری نکرده اند.در حقیقت می توان این دو جریان را لبه های قیچی رادیکالیسمی دانست که صداهای مدنی برای حل مسالمت آمیز و علمی مشکلات کشور و مناطق قومی و مذهبی را برنتافته و مذبوحانه حیات خود را در آشفتگی اوضاع و تداوم نگاه امنیتی نسبت به این مقولات می دانند.
بنظر می رسد شعارها و برنامه های کاندیداهای اصلاح طلب برای حل مسائل بغرنج کشورعلی الخصوص مسئله اقوام ومذاهب که در سایه مدیریت غلط سه سال و نیم گذشته کشور را با بحران های جدیی مواجه نموده است و بروز علایم و نشانه های برخاستن یک موج گسترده اجتماعی بنفع اصلاحات، کانون های خشونت طلب قبل الذکر را "بیش فعال" نموده است و ظاهرا از هیچ اقدام غیر اخلاقی و حتی ضد بشری نیز پروا نخواهند داشت تا بلکه با گل آلود نمودن آب و به امید براه انداختن درگیری های قومی و مذهبی زمینه را برای تدوام وضع نامطلوب موجود فراهم نمایند .بنظر نگارنده این سطور، شبیه سازی رقابت های معمول انتخاباتی به وقایع تلخ تاریخی مانند "جنگ جمل" و تهیج احساسات شنوندگان یک متینگ سیاسی و ترغیب آنان به اعمال خشونت با عبارت هایی که ارزش های مذهبی خاصی را به شنوندگان القا می نماید و سنگر گرفتن پشت واژه هایی چون "قرآن برسر نیزه کردن" به همان اندازه به وحدت ملی و هبستگی اجتماعی ایران خدشه وارد می نماید که تروریست ها با اقدامات کور و انتحاری در پی آن هستند.
بزودی رقابت های انتخاباتی به پایان خواهد رسید و در پی رفتن زمستان سردی که بر صحنه سیاست ایران سایه افکنده است بهار صلح، آشتی، آزادی و تغییر فرا خواهد رسید وتنها سیاهی برای ذغال خواهد ماند.ما را با آنهایی که از انسانیت و گفتمان منطقی و عدل و انصاف بویی نبرده اند سخنی نیست اما در این میان آنچه که اهمیت دارد حفظ هوشیاری مردم مظلوم اینگونه مناطق، نخبگان و رهبران قومی و مذهبی است که نگذارند با غلبه احساسات بر منطق و عقل، هیزم آتشی که تندروها برای ادامه وضع موجود محتاج آن هستند فراهم گردد و با صبر، بردباری و آرامش همچنان با روش های مدنی از جمله شرکت پرشور در انتخابات پیگیر حقوق شهروندی خود و تغییر اوضاع نابسامان باشند.همچنین کاندیداهای اصلاح طلب که به درستی انگشت بر مهمترین موانع توسعه و تحقق دمکراسی در کشور گذاشته اند باید با پافشاری بر مواضع اعلام شده خود نظیر حذف نگاه امنیتی از اقوام و مذاهب و رفع تبعیض های موجود و توزیع عادلانه ثروت، قدرت و منزلت،گسترش آزادی بیان،حل ریشه ای مشکلات اقتصادی و رفع تحقیر از ملت ایران و این سرزمین باستانی و برچیدن بساط دروغ و فریب، عزم جزم خود را برای اصلاح امور نشان دهند تا انشااهلر با کسب اعتماد آحاد مردم، قدم های اساسی برای حفظ همبستگی اجتماعی، یکپارچگی میهن،افزایش ضریب انسجام ملی و تحقق عملی وحدت اسلامی و دستیابی به توسعه پایدار برداشته شود.
منبع:روزنامه اندیشه نو مورخ 16/3/88