۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

میزگرد در رادیوبین المللی فرانسه

تاکتیک جدید نظام، جدا کردن ناراضیان داخل و خارج

بیژن برهمندی

در دوران بیش از هفت ماهه ای که یک بحران سیاسی پر اهمیت کشور را فرا گرفته است ، مسئولان نظام هر از چند گاهی به تغییر تاکتیک هائی دست زده‌اند تا با آزمودن شیوه‌ها و روش‌های متفاوت ، شاید راه خروجی بر بن‌بست سیاسی کشور بیابند.

با این حال بنظر می‌رسد که این تغییر راهبرد ها تا کنون نتایج مطلوبی ببار نیاورده و روند آزمون و خطا – در متن استمرار بحران- هنوز هم ادامه دارد.

در هفته‌ای که گذشت، آیت الله خامنه ای طی نطقی در برابر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ضمن تقدیر از آن‌ها بخاطر برگزاری راهپیمائی هواداران نظام ، پس از حوادث عاشورا، به معرفی تاکتیک جدیدی پرداخت که از این ببعد باید مبنای داوری نسبت به دیگران قرار گیرد. او بویژه این معیار را که خود آنرا « شفافیت » مینامید برای تمیز مواضع « خواص» ضروری دانست.

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که دشمنان ملت « فضای غبار آلود » می‌خواهند و توضیح داد که فضای غبار آلود « همان فتنه » است. او فتنه را این‌طور تعریف کرد که یک عده بیایند « با ظاهر دوست و باطن دشمن» وارد میدان شوند و ضربه بزنند .

آیت الله خامنه ای علاج فتنه را در شفافیت و صراحت دانست و توضیح داد که « وقتی یک حرکت به بهانه انتخابات شروع می‌شود » بعد یک عامل دشمن در این فضای غبار آلود وارد میدان می‌شود ، اینجا باید مرز را روشن کرد. « اینجور نباشد که باطل خودش را در لابه لای گرد و غبار برخاسته در میدان مخفی کند ، ضربه بزند و جبهه حق نداند از کجا دارد ضربه می خورد ».

او نتیجه گرفت که خواص باید حرفهایشان را روشن بزنند و از « دشمن» فاصله بگیرند. گر چه در این سخنرانی هیچ توضیحی در باره واژه های «خواص» و « دشمن» داده نشد، با این حال رهبر جمهوری اسلامی بخشی از سخنانش را به « حمایت های بیگانگان» اختصاص داد و تأکید کرد که همه گرایش هائی که در مجموعه نظام قرار دارند باید صریح و مشخص بگویند که این حمایت ها مورد قبول آنهاست یا نه؟

با طرح این معیار جدید از سوی رهبر جمهوری اسلامی ، رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز امام جمعه این هفته تهران سخنان مفصلی در باره ضرورت شفافیت مطرح کردند و بویژه نسبت به رهبران جنبش سبز لحنی احترام آمیز بکار برده شد و در مقابل حیرت همگان ، آیت الله احمد خاتمی زبان پرخاشجویانه اش را بکناری گذاشت و بجای « سران فتنه» از «برادران معترض» یاد کرد. او اظهار نفرت از بیگانگان را یکی از شیوه‌های تحقق شفافیت نامید . او برای روشن کردن مقصود آیت الله خامنه ای از واژه دشمن توضیح داد که در ایران دو جبهه بیشتر وجود ندارد .

او سپس در توصیف جبهه ضد انقلاب ، علاوه بر آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل و سازمان های جاسوسی اشان به ذکر نام باقی دشمنان پرداخت و آن‌ها را به شیوه خود « سیلی خورده ها ، سلطنت طلب‌ها ، مطرب ها و رقاص های فراری » نامید و حتی در بخش دیگری از سخنانش آدرس واضح تری داد و گفت « شما باید اهانت منکریات آن دهن شکسته ضد انقلاب خارج از کشور و هم سنگر سابقتان که منکر عصمت معصومین ، امام زمان و قرآن است را محکوم کنید . موضع شفاف گرفتن یعنی این

در میز گرد این هفته ما آقایان مجید محمدی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی و نیز محمد علی توفیقی روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی حضور دارند و به رمز گشائی سخنان مسئولان جمهوری اسلامی می پردازند.

در این گفتگو ها مجید محمدی تغییر لحن مقامات را بیشتر یک ترفند «تاکتیکی» ارزیابی میکند که نشانی از یک سیاست جدید ندارد. ولی محمد علی توفیقی فکر می‌کند که افزایش فشار های جبهه آزادی خواهی، آیت الله خامنه ای را وادار کرده است که لحن خود را تغییر دهد.

*****

مجید محمدی می گوید آنچه با روایات شیعه کاملاً منطبق است ، اینکه در دوران فتنه باید سکوت اختیار کرد. آقای خامنه ای بر خلاف سنت شیعه از خواص می‌خواهند که دست از سکوت برداشته و موضع گیری شفاف کنند.

*****

بعقیده محمد علی توفیقی ، ویژه گی منحصر بفرد جنبش سبز این است که یک اتحاد عملی و نظری بین نیرو های اپوزیسیون خارج از کشور با نیرو های منتقد و معترض داخل کشور بوجود آمده است. هدف این تاکتیک جدید ایجاد انشقاق و اختلاف بین نیرو های جبهه سبز در داخل و خارج از کشور است.