۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

چه کسی "پیتر مور" را ربوده بود ؟

مصاحبه با رادیوی بین المللی فرانسه

شهلا رستمی

پس از آزادی "پیتر مور"، یک متخصص علوم کامپیوتری، که سال 2007 در عراق ربوده شد، روزنامه گاردین از قول وی نوشت که سپاه پاسداران ایران برنامه ریز این آدم ربائی بوده است.

روزنامه گاردین، به نقل از یک پاسدار پیشین که نخواسته نامش فاش شود، می نویسد : پنج گروگان، 24 ساعت پس از آدم ربائی به ایران منتقل شده و در دو اردوگاه نگهداری می شدند که یکی از این اردوگاه ها در نزدیکی مرز عراق بوده است. البته مقامات وزارت امور خارجه انگلستان با این خبر محتاطانه برخورد کرده و گفته اند هیچ مدرکی مبنی بر انتقال گروگان های انگلیسی، از جمله "پیتر مور" به ایران در دست ندارند.

از محمد علی توفیقی، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل ایران، پرسیدم دخالت احتمالی پاسداران در این آدم ربائی، آنهم در عراق از چه چیزی حکایت می کند ؟ او با اشاره به نقش سپاه قدس، که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است، وبارها مقامات عراقی در مورد دخالت های آنها تذکر و هشدار داده اند، می افزاید ایران وقتی می خواهد کشور های غربی را تهدید کند ممکن است از این گونه راهها استفاده کند تا بگوید ما قادر هستیم منافع شمار ا در هر کجای دنیا که باشد به خطر بیاندازیم.