۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

سناریوی “کنترل خرداد” را نوشته اند

مصاحبه با جرس

فرهاد گلزار

جرس: پس از بازداشت محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و سردبیر دو هفته نامه توقیف شده عصرما، دادستان تهران او را به ارتکاب جرائم امنیتی متهم کرد. اینکه چرا دستگاه امنیتی حکومت بعد از یازده ماه از بازداشت چهره های سیاسی و تشکیلاتی جنبش سبز به سراغ محسن آرمین رفته و با شدت بخشیدن به تهدید و ارعاب نزدیکان میر حسین موسوی و بدنه جنبش سبز، چه هدفی را برای خردادی که در پیش است دنبال می کند، پرسشهایی است که جرس با "محمد علی توفیقی" در میان گذاشته است.

وی عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از چهره های فعال مطبوعاتی و سیاسی اصلاح طلب در کردستان است که به تازگی ناگزیر از مهاجرت شده و در فرانسه زندگی می کند.
آیا شما هم بازداشت محسن آرمین را با نزدیکی به خرداد ماه مرتبط می دانید؟
بازداشت محسن آرمین عضو ارشد سازمان مجاهدین را باید در قالب مجموعه ای از اتفاقات که در چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم تحلیل نمود. در آستانه سالگرد انتخابات رسوای ریاست جمهوری دهم، حکومت کودتا بخاطر هراس شدید نسبت به از سرگیری اعتراضات مردمی (در ابعاد خیابانی) به هر لطایف الحیلی متوسل می شود تا بلکه به زعم خود مانع از فوران مجدد اعتراضات شود. از یک سو با تشدید احکام اعدام و اجرای سریع و خارج از قاعده آن قصد دارد با ایجاد رعب و وحشت در بدنه اجتماعی جنبش سبز جو ترس و انفعال را حاکم نماید و از دیگر سو با محارب خواندن و شاخ و شانه کشیدن برای رهبران جنبش از طریق دادستان تهران آنها را وادار به سکوت نماید. در چنین شرایطی بازداشت یکی از چهره های موثر و فکور جریان اصلاحات که نقش مهم و غیرقابل انکاری در راهبری سازمان مجاهدین- مخصوصا در غیاب اعضای زندانی دیگرمانند مهندس نبوی، تاج زاده و عرب سرخی- داشته است از نظر سناریو نویسان اقتدار گرا می تواند در پیشگیری از شرایط بحرانی و "کنترل خرداد" موثر باشد بنابراین بازداشت دکتر آرمین را باید آغاز دورجدید بازداشت های غیرقانونی طراحان کودتا ارزیابی نمود و حتی بعید نیست که با توجه به زمینه سازی ها و جوتبلیغاتی سنگینی که در رسانه های محافظه کاران دوباره به راه افتاده است بازداشت رهبران جنبش و یا حداقل سنجش زمینه های اجتماعی و واکنش های احتمالی آن مدنظر باشد.


در محافل سیاسی – مطبوعاتی، این پرسش مطرح است که چرا با گذشت یازده ماه از آغاز سرکوب سراسری فعالان سیاسی منتقد و بازداشت افراد تأثیر گذار در جنبش، از جمله رهبران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مانند بهزاد نبوی و تاج زاده و عرب سرخی، چرا تا کنون به سراغ آرمین نرقته بودند که علاوه بر شجاعت و سابقه نظری، سخنگوی سازمان هم محسوب می شود و چرا الان وی را بازداشت کرده اند؟
برای نیروهای امنیتی، گاهی بازداشت نکردن یک فرد بیش از زندانی کردن او منفعت دارد مخصوصا هنگامیکه اهدافی مانند ایجاد شبهه و تفرقه در سطوح رهبری مدنظرباشد چنین اقداماتی در دستور کار قرار می گیرد. خوشبختانه روزنامه کیهان - ارگان رسانه ای ستاد کودتا- سه شنبه 28 اردیبهشت ماه پرده از این نقشه کثیف و اقدامات غیر اخلاقی برداشت و در بخش خبرهای ویژه که توسط سرویس امنیتی این روزنامه تهیه می شود، نوشت: دستگيري اغلب اعضاي موثر سازمان در جريان اغتشاشات سال گذشته باعث شده بود آرمين در محافل گوناگون با اين علامت سوال توأم با شك و بدگماني مواجه شود كه چرا او در ميان عناصر تندرو سازمان از بازداشت استثنا مي شود! این روزنامه سوپر اصولگرا در ادامه لجن پراکنی هایش علیه رهبران جنبش سبز که مدتی است با انواع و اقسام اتهام، خبرسازی و دروغ بافی قصد القای تفرقه در میان آنها را دارد در ادامه افزوده است: گفتني است كه برخي از مدعيان اصلاحات در ادامه ترديدهاي خود نسبت به آرمين، بازداشت او را يك حركت نمايشي از سوي مراكز امنيتي نظام تلقي كرده اند كه براساس برخي شواهد موجود، اين ديدگاه نمي تواند از صحت چنداني برخوردار باشد.

در هرحال به نظر من بازداشت آقای آرمین بدلیل پایبندی او به اهداف اصلاحی و نتیجه ناامیدی کودتا گران است مخصوصا با شناختی که از روحیه نفوذ ناپذیر ایشان دارند می خواهند با اجرای این سناریوها به تخریب وجهه او بپردازند. ظاهرا با توجه به نخ نما شدن اقدامات سال گذشته، آقایان قصد ندارند در سکانس دوم "کمدی فتنه" از شوهای تکراریی نظیر دادگاه های فرمایشی یا مصاحبه های مضحک استفاده نمایند بهمین دلیل بازی پیچیده تری در دستور کار قرار گرفته است که لزوم هشیاری و آمادگی سبزها را می طلبد.

در روزهای گذشته همزمان با بحث تصویب دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، شاهد امضای تفاهم نامه مبادله اورانیوم غنی شده با برزیل و ترکیه بودیم؛ این باز شدن حکومت ایران در نسبت با خارج و بسته شدن فضا در داخل را چگونه تحلیل می کنید؟

بسیاری از تحلیل گران معتقدند که نسبت مستقیمی میان بهبود روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر-مخصوصا قدرت های جهانی- و تشدید سرکوب و گسترش خفقان در داخل کشور وجود دارد. حاکمان فعلی بدلیل حراج مشروعیت نظام سیاسی به پای ریاست جمهوری احمدی نژاد و ناکارآمدی همه جانبه در مدیریت علمی کشور، برای کنترل اوضاع از روش های غیردمکراتیک و استبدادی بهره می گیرند طبیعتا بکاربردن این روش ها می تواند اعتراضات سایر کشورها مخصوصا در قالب حمایت از حقوق بشر را به همراه داشته باشد که در صورت توافق با کشورهای دیگر در زمینه هسته ای احتمال سکوت آنها در این زمینه ها بیشتر می شود.

همین همواره یکی از نگرانی های نیروهای خواستار تغییر، بیم از معامله گری حاکمان فعلی بر سر اهداف جنگ طلبانه هسته ای در خارج، به منظورتشدید سرکوب در داخل و گسترش خفقان بوده است . رهبر ایران در یکی از سخنرانی های خود، ضربه به اعتبار بین المللی کشور در آستانه مذاکرات مهم هسته ای را یکی از مهمترین تاثیرات وقایع اخیر(البته از دید او فتنه ) دانست. این مسئله می تواند بخوبی نشان دهنده عمق حسرت و نگرانی شدید نسبت به از دست رفتن امکان این معامله مهم و حیاتی باشد.

بنابراین تشدید سرکوب ، برنامه انحلال احزاب تاثیرگذاری مانند سازمان مجاهدین انقلاب و دور جدید بازداشت ها مخصوصا در مدت زمان کوتاهی که تا 22 خرداد باقی مانده است، بعید نیست که با توافقات هسته ای و برخی بده بستان های سیاسی در قالب آزادی زندانیان ایرانی در خارج کشور و برعکس در ارتباط باشد.

و سرانجام؛ فکر می کنید اصرار حکومت بر بازداشت افراد تاثیر گذار در روند اصلاح و تغییر وضع موجود، مانند آقای آرمین، می تواند بر ادامه روند جنبش تاثیر منفی بگذارد؟

گرچه بازداشت آقای آرمین و سایرزندانیان سیاسی سرشناس و یا گمنام یک خسارت بزرگ و اتلاف سرمایه های عظیم انسانی است و نفر/ ساعت هایی که از این بابت از دست می رود به هیچ وجه برای کشور قابل جبران نیست اما باید گفت که این حرکت بدلیل ماهیت اجتماعی گسترده اش و اینکه اساسا فرد محور نیست به راه خود ادامه خواهد داد و بدون شک تا برطرف نشدن زمینه های واقعی اعتراض مردم که ریشه در شیوه های غلط حکومت داری و استبداد دینی موجود دارد و همچنین تا تحقق خواست تاریخی ایرانیان برای دمکراتیزاسیون جامعه و قدرت، اینگونه اقدامات تلخ و غیرقانونی که بیش از هر چیز نشانه استیصال و ناتوانی کودتاگران است ، قادر به متوقف کردن جنبش سبز نخواهد بود.