۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

باز سازی غدیر خم در مراسم نمایشی بیعت بسیج با رهبری

میزگرد در رادیوبین المللی فرانسه در خصوص هفته بسیج
نوشتۀ بیژن برهمندی
امسال،هفته موسوم به بسیج، آشکارا رنگ و بوی دیگری دارد و بنظر می رسد که همزمانی سالروز بسیج با عید غدیر، فرصت مناسبی در اختیار تصمیم گیران کشور گذاشته است تا این بار، با بسیج بسیجی ها و حتی تدارک سندی بنام "میثاقنامه بسیج" در یک اجتماع عظیم از صد و ده هزار بسیجی، این بار یک فرمانده نظامی، سردار محمد رضا نقدی، به نمایندگی از سوی "تمام بسیجیان" با فریاد های مکرر "لبیک یا علی" با آیت الله "علی" خامنه ای بیعت کند.

ویژه گی دیگر مراسم متعدد امسال، اراده آشکار سازماندهندگان آن برای به رخ کشیدن نیروی چند میلیونی بسیج در مقابله با آنچه بود که "دشمن" و یا عوامل فتنه می نامیدند.
آیت الله خامنه ای امسال برای اولین بار در آستانه پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج، در اجتماع بسیجیان حضور یافت و بسیج را "حقیقتی عظیم، درخشان و بینظیر" برشمرد، که "همه اقوام و قومیت های ایرانی را در بر می گیرد" و نیز شامل کلیه صنوف اجتماعی، علمی و اقتصادی است.
رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی ضمن تاکید مکرر بر مقامات "علمی" "هنری " و حتی "اقتصادی" بسیجیان، سپس بسراغ آنچه که خود "دشمنان ملت و دنباله رو های داخلی" آنان می نامید رفت و تلاش آنان را برای "تحقیر و اهانت به بسیج" ناکام و بی ثمر خواند. او نوید داد که بسیج در "روزهای دشوار" گشاینده مشکلات خواهد بود.
آیت الله خامنه ای از بسیجیانی که "در میدان های دشوار نظامی" هنر نمائی کرده اند قدردانی کرد و نوید داد که انها در هر میدانی وارد شوند "پیشتاز و پیشرو" خواهند بود. او تا آنجا پیش رفت که گفت "استادان بسیجی" در عرصه علم و " هنرمندان بسیجی" در میان هنرمندان جزو موفقترین ها هستند.
بطور قطع، انتشار "میثاق نامه بسیج" و در نتیجه تعهد همه جانبه ی کتبی همه بسیجیان به شخص آیت الله خامنه ای، از موارد بی سابقه مراسم امسال بود، که چه بسا سازمان دهندگان آن با "کتبی" کردن تعهدات، در نظر دارند استحکام بیعت این غدیر نوین را از نمونه تاریخی آن، بیشتر کنند.
در میز گرد این هفته ما آقایان محمد علی توفیقی، نیما راشدان و محمد رضا یزدان پناه، هر سه روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، شرکت دارند و درباره مراسم امسال سالروز بسیج و ویژه گی های آن، گفتگو کرده اند، که شما را به شنیدن آن دعوت می کنیم.
محمد علی توفیقی در این گفتگو خاطر نشان می کند که اگر بتوان تعریفی برای بسیج ارائه داد، باید گفت که بطور عمده از رویکرد فاشیستی برخوردار است و بدنبال تثبیت قرائت پیشوا سالار از رهبری در جمهوری اسلامی است.
بعقیده نیما راشدان اساساً بسیجی واقعی دیگر وجود ندارد. او می گوید نیرو های فعلی بسیج یک گروه فشار سازمان یافته و بدون شناسنامه هستند که بعنوان مزدور حرفه ای عمل می کنند.
محمد رضا یزدان پناه می گوید بعد از سرکوب معترضان به انتخابات توسط بسیج، جو بدبینی و نگاه بسیار منفی نسبت به نیرو های بسیج در جامعه ایران بشدت افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این بدلیل اینکه بسیاری از امکانات فرهنگی، علمی و تکنولوژیک کشور در اختیار بسیج قرار گرفته است، باز هم دید منفی نسبت به بسیج را تقویت کرده است.
او اضافه می کند که بیش از پنج هزار میلیارد از بودجه کشور به جنگ نرم در حوزه فرهنگی اختصاص داده شده، که با توجه به تاکیدات آقای خامنه ای درباره نقش بسیج در "جنگ نرم" بنظر می آید که عمده این بودجه هم در اختیار این نهاد قرار گرفته است.